Twence Holding BV
Financiële kengetallen | 1-1-2020 | 31-12-2020 | V/N |
---|---|---|---|
Financieel resultaat | - | -8.785 | V |
Eigen vermogen | 140.078 | 142.825 | |
Vreemd vermogen | 135.114 | 141.649 | |
Solvabiliteit (EV/TV) | 50,9% | 50,2% | |
Bedragen x 1.000 euro |
Ontwikkelingen
Ook in 2020 heeft Almelo zich ingezet om het eigenaarschap van deze verbonden partij te beëindigen, conform de wens van de gemeenteraad van Almelo uit 2015. Dit heeft evenwel in 2020 niet geleid tot een aandelentransactie hoewel er wel met enkele geïnteresseerde aandeelhouders is gesproken.
Omdat het huidige leverings- en verwerkingscontract per 1 juli 2022 van rechtswege eindigt is in 2020 gestart met de voorbereidingen op het verlengen van dit contract. Almelo heeft bij deze voorbereidingen kritische vragen gesteld aan Twence Holding B.V. over het nieuwe contract. Deze vragen houden verband met de rechtmatigheid en duur van het nieuwe contract en de toepasselijkheid van het Nederlandse en Europese aanbestedingsrecht in relatie tot mededingingswetgeving.
Welke risico's loopt de gemeente Almelo?
De gemeente is zowel aandeelhouder als klant van Twence. Enerzijds heeft de gemeente als aandeelhouder belang bij een passend rendement. Anderzijds heeft de gemeente als klant belang bij een marktconforme prijs voor de verwerking van het afval. De belangen van de gemeente als aandeelhouder zijn niet noodzakelijkerwijs volledig congruent met de belangen van de gemeente als klant. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een situatie waarin de gemeente als klant behoefte heeft om de markt op te gaan, terwijl de gemeente als aandeelhouder een rendementsbelang in Twence heeft. De Ava stelt de tarieven vast voor de verwerking van het huishoudelijk afval van aandeelhouders, waardoor de Ava het rendement beïnvloedt en daarmee de continuïteit van de onderneming.