2.2.4.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
3.1 Economische ontwikkeling | 1.136 | 1.161 | 25 | N | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.767 | 2.099 | -1.669 | V | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 743 | 581 | -162 | V | |
3.4 Economische promotie | 1.311 | 772 | -538 | V | |
Totaal lasten | 6.957 | 4.613 | -2.343 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
3.1 Economische ontwikkeling | -30 | -72 | -42 | V | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -3.778 | -3.907 | -129 | V | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -590 | -585 | 5 | N | |
3.4 Economische promotie | -99 | -30 | 69 | N | |
Totaal baten | -4.497 | -4.594 | -97 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
3.1 Economische ontwikkeling | 1.106 | 1.089 | -17 | V | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -11 | -1.808 | -1.797 | V | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 153 | -4 | -157 | V | |
3.4 Economische promotie | 1.212 | 742 | -469 | V | |
Totaal saldo | 2.460 | 19 | -2.440 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Mutaties in de verliesvoorzieningen voor de gemeentelijke grondexploitaties verklaren een voordeel van 163.000 euro op dit taakveld. De verliesvoorziening voor Rhijnbeek is verhoogd met 325.000 euro en de verliesvoorziening voor Bedrijvenpark Twente Noord is verlaagd met 473.000 euro.
De vrijval van de voorziening voor het Almelose aandeel in het XL Businesspark leidt tot een voordeel van 1,72 miljoen euro op dit taakveld.
De overige afwijking bij zowel de baten als de lasten worden vrijwel volledig verklaard door budgetneutrale verschillen in de administratieve verwerking van grondexploitaties in de begroting en de jaarverantwoording. Een uitgebreide toelichting op de grondexploitaties is te vinden in paragraaf 3.7 Grondbeleid.
3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Naast de uitvoering van een aantal wettelijke regelingen voor zelfstandige ondernemers biedt de Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ) startersondersteuning aan beginnende ondernemers. De gemeentelijke bijdrage voor startersondersteuning is in 2020 niet volledig in rekening gebracht, omdat de ROZ vooral werkzaamheden heeft verricht voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Het voordeel is 72.000 euro. De bijdrage aan de Regio Twente voor het Twents Fonds voor Vakmanschap is 56.000 euro lager dan begroot. Dit fonds valt inmiddels onder de uitvoering van de Regio Deal en wordt daaruit bekostigd. Verder zijn er minder kosten gemaakt voor de markt dan begroot (29.000 euro).
3.4 Economische promotie
Vanwege de corona beperkingen konden veel activiteiten van Stichting Almelo Promotie (STAP) in 2020 niet doorgaan. Vooruitlopend op de definitieve subsidievaststelling is door STAP een deel van de subsidie terugbetaald. Dit verklaart een voordeel van 104.000 euro aan de lastenkant. Het restantvoordeel aan de lastenkant houdt volledig verband met de begrotingssystematiek van meerjarige incidentele projecten.
Het nadeel aan de batenkant wordt volledig verklaard door het lager uitvallen van de toeristenbelasting.