2.2.8.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
7.1 Volksgezondheid | 3.041 | 3.027 | -14 | V | |
7.2 Riolering | 7.785 | 8.137 | 352 | N | |
7.3 Afval | 7.765 | 7.351 | -414 | V | |
7.4 Milieubeheer | 4.175 | 3.721 | -454 | V | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 493 | 478 | -15 | V | |
Totaal lasten | 23.259 | 22.714 | -545 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
7.1 Volksgezondheid | -112 | -76 | 36 | N | |
7.2 Riolering | -9.654 | -10.121 | -467 | V | |
7.3 Afval | -10.124 | -9.837 | 287 | N | |
7.4 Milieubeheer | -667 | -288 | 379 | N | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -418 | -445 | -27 | V | |
Totaal baten | -20.974 | -20.768 | 207 | N | |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | N/V | ||
7.1 Volksgezondheid | 2.929 | 2.951 | 22 | N | |
7.2 Riolering | -1.869 | -1.984 | -115 | V | |
7.3 Afval | -2.358 | -2.486 | -128 | V | |
7.4 Milieubeheer | 3.508 | 3.433 | -75 | V | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 75 | 33 | -42 | V | |
Totaal saldo | 2.285 | 1.947 | -338 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
7.2 Riolering
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekkendheid bij riolering. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.
Aan de lastenkant wordt het verschil voornamelijk verklaard door de storting in de egalisatievoorziening riolering. De storting in de voorziening is 193.000 euro hoger dan geraamd. Hiermee wordt het positieve saldo op riolering, dat conform BBV gedeeltelijk betrekking heeft op andere taakvelden, aan de voorziening toegevoegd. Verder waren de onderhoudslasten hoger dan begroot (79.000 euro), met name als gevolg van: ,
- enkele hevige buien die leidden tot calamiteiten zoals verstopte en niet goed afvoerende kolken;
- extra (noodzakelijk) onderhoud aan riolering en kolken.
Daarnaast is er aan de lastenkant sprake van een nadeel van 124.000 euro in verband met de mutatie in de voorziening vanwege oninbare belastingdebiteuren.
Aan de batenkant is er sprake van een voordeel van 233.000 euro in verband met hogere opbrengen van de rioolheffing. De resterende afwijkingen aan zowel de baten- en de lastenkant hangen samen met de kapitaallasten en de begrotingssystematiek van meerjarige incidentele projecten.
7.3 Afval Omdat er voor PMD enerzijds nog voordelige afrekeningen over 2019 hebben plaatsgevonden. Anderzijds omdat wij afspraken hebben kunnen maken met de Nedvang (producenten) waardoor ook meer vervuild materiaal tegen een lagere vergoeding toch is verwerkt. Daardoor is het tekort op PMD minder dan in de raadsbrief is beschreven. Ook is het tekort door de effecten van corona op de afvalinzameling minder verstrekkend dan verwacht. De belangrijkste afwijkingen bij afval zijn ontstaan door:
De gemeente streeft 100 procent kostendekkendheid na bij afval (grondstoffen). Het saldo van baten en lasten wordt jaarlijks verrekend met de egalisatievoorziening afval. Na onttrekking van het saldo van 2020 resteert er eind 2020 nog een bedrag van 1,6 miljoen euro in de voorziening. Het resterende saldo op taakveld 7.3. afval van 128.000 euro houdt verband met het feit dat een deel van de baten en lasten met betrekking tot afval, conform BBV, op andere taakvelden wordt verantwoord (kwijtschelding, compensabele BTW). |
---|
7.4 Milieubeheer
Het voordelige saldo op het taakveld aan de lasten kant van 454.000 euro en aan de baten kant van 379.000 euro wordt verklaard door de begrotingssystematiek van meerjarige incidentele projecten en kapitaallasten.