Jaarverantwoording 2020
portal

Jaarrekening

Baten en lasten

4.2.3 Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk onderwerp van toetsing. Als blijkt dat de gerealiseerde lasten hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde lasten dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid). Maar niet alle begrotingsoverschrijdingen leiden tot een onrechtmatigheid.
We onderscheiden de onderstaande 'soorten' begrotingsoverschrijdingen, waarbij wordt aangegeven of ze wel of niet meetellen voor het oordeel van de accountant.

Code

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel van de accountant

Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel van de accountant

1

Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

2

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bijvoorbeeld vanwege een open einde (subsidie)regeling.
Vaak blijken dergelijke zaken pas in het kader van het opmaken van de jaarrekening.

X

3

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheid gevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven.

  1. geconstateerd tijdens het verantwoordingsjaar
  2. geconstateerd na het verantwoordingsjaar

X

X

4

Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  1. jaar van investeren
  2. afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

X

5

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de Raad.

X

6

Kostenoverschrijdingen inzake activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan
in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

7

Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

Hoofdtaakveld

Onderwerp

Bedrag

Code

0 Bestuur en Ondersteuning

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

393

1

0.4 Overhead

784

1

0.5 Treasury

492

2

1 Veiligheid

1.2 Openbare orde en veiligheid

99

2

2 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

298

1

Bedragen x 1.000 euro

Hieronder worden kort de belangrijkste oorzaken van de overschrijdingen op de lasten toegelicht. Voor een uitgebreide analyse op de verschillenverklaring wordt verwezen naar onderdeel 2.2 Basisbegroting.

0 Bestuur en ondersteuning
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
In het kader van het financiële herstelplan genereren wij incidentele middelen door vastgoed af te stoten dat niet beleidsmatig aan de gemeente is verbonden. In 2020 heeft een aantal verkopen plaatsgevonden dat op begrotingsbasis niet was voorzien. Dit verklaart een voordeel van 800.000 euro aan de batenkant en een nadeel van 344.000 euro aan de lastenkant in verband met het afboeken van de betreffende boekwaarden.

0.4 Overhead
De lasten voor de organisatieontwikkeling wor den gedekt vanuit de algemene reserve. Het programma blijft ruim binnen het beschikbare budget. In de financieel-technische afrekening van het project is er per saldo sprake van een nadeel van 230.000 euro op dit taakveld, waar tegenover een voordeel van gelijke omvang bij de onttrekking aan de reserves staat (exploitatieneutraal).

De overige afwijkingen op dit taakveld houden voornamelijk verband met personele lasten. In 2020 is extra ingezet op het verbetertraject vastgoed (190.000 euro) en zijn er extra kosten gemaakt in verband met vervangende inhuur door ziekte (320.000 euro).

0.5 Treasury
In deze jaarrekening is de omslag neerwaarts bijgesteld. Deze correctie van 1,00% naar 0,69% wordt nader toegelicht in paragraaf 3.4 Financiering en leidt ertoe dat de lasten op dit taakveld hoger uitvallen dan geraamd. Hiertegenover staat een voordeel van gelijke omvang op de andere taakvelden.

1 Veiligheid
1.2 Openbare orde en veiligheid
De overschrijding bestaat uit diverse kleine posten.

2 Verkeer en vervoer
2.1 Verkeer en vervoer
We hebben meer kosten gehad aan het reinigen en schoonhouden van de stad, met name op het gebied van vegen en onkruidbestrijding (100.000 euro). Daarnaast waren er meer schades aan lichtmasten (84.000 euro), die grotendeels konden worden verhaald bij de verzekering.

Deze pagina is gebouwd op 07/19/2021 15:32:02 met de export van 07/19/2021 15:20:17