Jaarverantwoording 2020
portal

Paragrafen

Dienstverlening

3.8.5 Klachten en bezwaren

Deze paragraaf geeft inzicht in de omvang en aard van de klachten en bezwaren. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen algemene klachten en bezwaren, en klachten en bezwaren die betrekking hebben op sociale wetgeving: Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en Jeugdwet.

Het kunnen indienen van een klacht of een bezwaar is voor inwoners en bedrijven een belangrijk instrument. Het aantal binnengekomen klachten ten opzichte van onze totale hoeveelheid werkzaamheden en de verhouding tussen het aantal bezwaren en het aantal door ons afgegeven beschikkingen is bijzonder klein en is in beide gevallen percentueel kleiner dan 1% (dus < 1%). Dit geldt zowel voor de algemene klachten en bezwaren als voor de klachten en bezwaren binnen de sociale wetgeving.

ALGEMEEN

Klachten algemeen
In 2020 zijn er 16 algemene klachten binnen gekomen. In onderstaande tabel is het onderscheid in aard van de klachten weergegeven in de periode 2016 t/m 2020. De laatste 3 jaren is er een dalende trend bij het aantal ingediende klachten.

Soort klacht algemeen

2015

2016

2017

 2018

2019

2020

Bejegening/handelswijze

16

16

17

12

9

9

Werkwijze

8

12

15

12

4

4

Informatieverstrekking

4

4

3

1

0

2

Niet ontvankelijk

4

3

4

1

1

1

Totaal

32

35

39

26

13

16

In 2020 zijn er 3 klachten door de Overijsselse Ombudsman in behandeling genomen.

Bezwaren algemeen
Tegen een besluit van de gemeente kan schriftelijk bezwaar worden gemaakt. In onderstaande tabel worden de bezwaren algemene zaken weergegeven (zoals omgevingsvergunningen, handhaving, bestuursdwang, verkeersbesluiten, subsidies).

Overzicht van de bezwaarschriften van 2016 t/m 2020

Bezwaren algemeen

2015

2016

2017

 2018

2019

2020

Ongegrond

52

43

21

24

24

20

Gegrond

8

11

18

5

10

7

Gedeeltelijk gegrond/ongegrond

1

1

1

 0

0

7

Niet-ontvankelijk

6

8

11

31

13

16

Ingetrokken

20

17

10

12

18

10

Totaal

87

80

61

72

65

60

De termijn waarbinnen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht op bezwaarschriften moet worden beslist is verruimd door de komst van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. De termijn begint pas te lopen nadat de bezwarentermijn is verstreken. Hiermee is een belangrijke reden van termijnoverschrijding komen te vervallen. De afhandelingstermijn van bezwaarschriften is nu in totaal 18 weken (inclusief verdaging).

In 2020 werd bij 2 procent (38 procent in 2019) van de bezwaarschriften de beslissing op bezwaar genomen binnen de termijn van 12 weken. Bij nog eens 38 procent (44 procent in 2019) werd de beslissing binnen 18 weken genomen. In totaal wordt dus bij 40 procent (82 procent in 2019) van de bezwaarschriften de beslissing binnen de wettelijke termijn van 12 weken + 6 weken verdaging genomen. In 60 procent (18 procent in 2019) van de gevallen is er sprake van overschrijding van de wettelijke termijn waarbinnen een beslissing op bezwaar moet worden genomen.
Als verklaring voor het hoge percentage overschrijdingen van de wettelijke termijn kunnen twee oorzaken worden genoemd:

  • In april en mei hebben geen hoorzittingen van de bezwarencommissie plaatsgevonden vanwege de lockdown.
  • De behandeling van de bezwaarzaken van gesubsidieerde instellingen hebben meer tijd heeft gekost, omdat gemeente en instellingen lopende de beslistermijn nog met elkaar in gesprek waren.

SOCIALE WETGEVING

Klachten sociale wetgeving
In algemene zin kan gesteld worden dat klanten veelal contact zoeken met de klachtenfunctionaris omdat ze zich binnen de organisatie niet gehoord voelen. Een luisterend oor, tijd en aandacht neemt heel vaak de onvrede bij de inwoner weg. In dat geval wordt een klacht afgehandeld als zijnde ‘bemiddeling’. De klachtenfunctionaris ervaart dat inwoners een persoonlijke en informele benadering en behandeling waarderen. Steeds vaker zoekt een inwoner ook naar een contactpersoon en vindt dan bij de klachtenfunctionaris gehoor. Deze kan de inwoner direct helpen of anders doorverwijzen naar de juiste personen of afdeling.

Klachten

2019

2020

Gegrond

7

5

Ongegrond

10

8

Bemiddeling

35

25

Totaal

52

38

In 2020 hebben wij 38 klachten ontvangen welke betrekking hebben op de uitvoering van de Participatiewet. Dit zijn er 14 minder dan in 2019. Van een trend of een duidelijk signaal was het afgelopen jaar geen sprake. Wel is er sprake van een daling van het aantal klachten. Het is onduidelijk of dat te maken heeft met de situatie rond corona. Eén dossier is doorgestuurd naar de Overijsselse Ombudsman, waarbij de Gemeente Almelo in het gelijk is gesteld.

Over 2020 ontvingen wij 18 AVG-inzageverzoeken. Hierbij is sprake van een afname ten opzichte van het jaar 2019 (30).

AVG inzageverzoeken

2019

2020

Aantal

30

18

Klachten Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en Jeugdwet

Klachten

2020
totaal

Gegrond

Ongegrond

Bemiddeld

Zorgaanbieder huishoudelijke ondersteuning *

7

Aanbieder vervoer *

24

Jeugdwet

13

3

10

WMO

12

1

1

10

Begeleid wonen

7

1

6

Bezwaar & Beroep

4

2 (deels)

2

Leerplichtwet

1

1

Schuldenaanpak "Vroeg er op af'

1

1

Totaal

69

* = Bij deze klachten bemiddelen wij dat de externe partij die dit voor ons uitvoert de klacht oppakt. Wij krijgen nu geen terugmelding. Vandaar dat de kolommen gegrond, ongegrond, bemiddeld hier niet zijn ingevuld.

In 2020 hebben wij 69 klachten ontvangen met betrekking tot de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Ten opzichte van 2019 (162), is dit een daling van 93. De daling is voor het grootste deel te verklaren door de situatie rondom corona. Hierdoor is minder gebruik gemaakt van vervoer naar bijvoorbeeld dagbesteding en van leerlingenvervoer. Nieuw is dat er in 2020 klachten zijn binnengekomen met betrekking tot de handelswijze tijdens de afhandeling van bezwaarzaken, waarbij er een is gericht tegen de handelswijze van de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheidszaken.

Bezwaren sociale wetgeving
Het aantal bezwaren met betrekking tot sociale wetgeving is na een sterke daling in 2017, in 2018 slechts met een aantal van 3 verder gedaald (255 bezwaren in 2017 en 252 bezwaren in 2018).
In 2019 zien we weer een lichte stijging van het aantal bezwaren. Voor 2020 geldt dat het aantal bezwaren vrijwel gelijk is gebleven ten opzichte van 2019 (274 bezwaren in 2019 en 273 bezwaren in 2020).

Bezwaren sociale wetgeving

2016

2017

2018

2019

2020

Ongegrond

113

50

54

66

65

Gegrond

12

5

6

10

10

Gedeeltelijk gegrond/ongegrond

9

14

6

10

13

Niet-ontvankelijk

19

9

11

11

22

Ingetrokken

50

29

49

56

61

Nieuw primair besluit

25

33

27

36

27

Ingetrokken na nieuw primair besluit

11

Totaal

228

140

153

189

209

In bovenstaand overzicht staat een omschrijving ‘ingetrokken na nieuw primair besluit’. Dit betreft bezwaren, waarbij gedurende de behandeling van het bezwaar een besluit is genomen, waarbij gedeeltelijk tegemoet wordt gekomen aan de bezwaren en welke reden is geweest voor de inwoner om het bezwaar in te trekken, ondanks dat niet volledig tegemoet is gekomen aan de bezwaren.

Vanaf 2015 kunnen inwoners kiezen om gehoord te worden door de bezwarencommissie of door twee ambtenaren (ambtelijk horen). Klanten kozen in 2019 in 30% van de gevallen voor ambtelijk horen. Dit is een lichte daling ten opzichte van 2018 (39%). Deze daling heeft zich in 2020 voortgezet (23%). We zien geen duidelijke reden voor het afnemen van het aantal bezwaren dat in de vorm van ambtelijk horen wordt afgedaan. Een mogelijke reden kan zijn de situatie rondom corona. Hierdoor hebben er geruime tijd geen ambtelijke hoorzittingen kunnen plaatsvinden, waardoor bezwaarmakers wellicht vaker hebben gekozen voor de mogelijkheid om te worden gehoord door de bezwaarschriftencommissie sociale zekerheidszaken.

Ambtelijk horen

2016

2017

2018

2019

2020

Ongegrond

42

35

39

23

14

Gegrond

3

3

6

2

0

Gedeeltelijk gegrond/ongegrond

3

7

1

3

2

Niet-ontvankelijk

11

5

3

4

6

Ingetrokken

46

37

28

35

22

Nieuw primair besluit

39

28

22

18

20

Totaal

144

115

99

85

64


Deze pagina is gebouwd op 07/19/2021 15:32:02 met de export van 07/19/2021 15:20:17