3.5.8 Huisvesting
Als gevolg van corona heeft de organisatie noodgedwongen flink moeten improviseren met betrekking tot de huisvesting. De publieksdienstverlening in het stadhuis kon met aanvullende beschermingsmaatregelen gewoon doorgang vinden. Althans voor zover de dienstverlening noodzakelijk was.
De accommodaties die op 1 maart in gebruik zijn genomen voor de wijkgerichte toegang moesten we noodgedwongen kort na de opening sluiten. Zoveel als mogelijk is er door medewerkers thuis gewerkt. Dat heeft veel gevraagd van de flexibiliteit van de medewerkers. Om het thuiswerken te faciliteren zijn er op verzoek laptops, grote beeldschermen en verstelbare stoelen ter beschikking gesteld. In het najaar is in opdracht van de directie en in samenwerking met het Kennispunt Twente een enquête uitgezet bij het personeel. Met als doel om de tijdelijke situatie te evalueren en input op te halen voor een nieuwe kijk op ambtelijke huisvesting. De tijd dat ambtenaren dagelijks tijdens ‘kantooruren’ in een gemeentelijke accommodatie werken ligt immers definitief achter ons. Uit de enquête bleek dat de thuiswerkvoorzieningen positief werden gewaardeerd. Maar ook dat het fysiek contact erg werd gemist. In diverse management overleggen is er veel aandacht besteed aan de mentale aspecten van thuiswerken.
Op het werk ‘buiten’ had corona minder invloed. Maar praktische zaken als gezamenlijk vervoer naar de werklocatie werd een kwestie improviseren. Verder heeft 2020 voor de buitendienst in het teken gestaan van een onderzoek naar de meest optimale centrale huisvestingssituatie in de toekomst. Op dit moment wordt er gewerkt vanaf diverse locaties in de stad. Waarvan de werf aan de Turfkade de grootste is. Maar daarnaast zijn er diverse locaties die gebruikt worden als thuisbasis voor een groenploeg en/of voor de opslag van materialen, gereedschappen en voertuigen. Het onderzoek wordt in het eerste kwartaal van 2021 afgerond. Op basis daarvan wordt een plan gemaakt waarin een optimum gezocht wordt tussen schaalvoordelen van centraal, nabijheid waar nodig en efficiency in de bedrijfsvoering.
Het afgelopen jaar waarin onze medewerkers grotendeel thuis werkten en dat ongetwijfeld deels blijven doen vraagt om een bezinning op ons huisvestingsconcept. Daar gaan we 2021 mee aan de slag. Daar betrekken we ook de locaties in de wijk bij. Die zijn immers sinds de lockdown ook veel minder gebruikt. Zo streven we naar een adequate huisvestingssituatie die gekenmerkt wordt door efficiency (minder locaties) en meervoudig gebruik (ambtelijk en maatschappelijk).