Jaarverantwoording 2020
portal

Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.1.2 Wat hebben we gedaan?

In 2020 zijn we verder gegaan met de stad om de doelen uit het programma te bereiken. De verbeteringen en veranderingen in het centrum zijn voor een groot deel afhankelijk van de inzet van particuliere partijen (onder andere eigenaren, ondernemers(vereniging), ontwikkelaars). Samen met de partners van de koers voor de binnenstad werken we aan uitvoering van het programma. In 2020 hebben we onder andere ingezet op het invoeren van de leegstandsverordening en het voorbereiden van de gebiedsontwikkeling Grotestraat Noord en Stadskade.

PROGRAMMALIJN 1: Compacter centrum en aantrekkelijke binnenstadskwartieren.

  • We stellen een gevelfonds in om eigenaren van panden in de binnenstad te stimuleren om (voor)gevels en winkelpuien te verbeteren of te herstellen.
  • We stimuleren het opstellen van een transformatieplan door eigenaren en andere betrokkenen in de Grotestraat Noord.
  • Om transformatie te stimuleren stellen wij een transformatiefonds in.
  • We brengen via een pilot autoverkeer terug in de Grotestraat Noord waardoor het kernwinkelgebied verkleind wordt en transformatie wordt gestimuleerd.
  • We stellen een leegstandsverordening in om (structurele) leegstand van panden zijnde niet woningen terug te dringen.
  • Samen met de Herstructureringsmaatschappij Overijssel ontwikkelen we een plan voor de herontwikkeling van de Stadskade (het gebied tussen de bibliotheek, het Stadshuis en het Marktplein incl. Havenblok).
  • We verbeteren samen met organisaties uit de binnenstad de toeristische bewegwijzering naar de verschillende stadskwartieren uit de koers voor de binnenstad in de binnenstad.
  • Eén van de speerpunten uit het DNA van de binnenstad is 'dichtbij': Almelo is kleinschalig en een familiestad. Bij een bezoek aan de binnenstad staat niet alleen het winkelen centraal, maar ook het beleven van de binnenstad in een combinatie met verblijven (recreëren, ontspannen). Bij de herinrichtingsopgave nemen we speelvoorzieningen als thema mee en gaan we kijken waar zich mogelijkheden voordoen om dit te realiseren.
  • We investeren in het vergroenen van de openbare ruimte. Hierdoor wordt de binnenstad aantrekkelijker om in te wonen, winkelen en verblijven.

Uitvoering in 2020:
Projecten en activiteiten binnen dit spoor dragen bij aan het verkleinen van het kernwinkelgebied, het versterken van het karakter van de vier binnenstadskwartieren en/of het transformeren van winkelruimte in de flanken naar wonen en werken.

  1. In 2020 is het gevelfonds van kracht geworden om eigenaren van panden in de binnenstad te stimuleren om (voor)gevels en winkelpuien te verbeteren of te herstellen. Hiermee worden panden aantrekkelijker en de ruimtelijke kwaliteit van de (historische) binnenstad verhoogd. Er is in 2020 één subsidie verstrekt.
  2. We hebben een programma van eisen opgesteld voor de gebiedsvisie voor de Grotestraat Noord, als eerste stap in de aanpak van de transformatiegebieden. De Grotestraat Noord is één van de drie transformatiegebieden in het koersdocument en een gebied met hoge leegstand. Het programma van eisen is de basis voor de op te stellen gebiedsvisie en vormt samen met de visie een toetsingskader voor initiatieven voor de panden in het plangebied. Tijdens een tweetal avonden met vastgoedeigenaren is reeds input opgehaald voor de gebiedsvisie. Inmiddels hebben diverse eigenaren de transformatie van hun pand ter hand genomen en zijn zij gestart met planvoorbereiding.
  3. Om transformatie te stimuleren gaan wij een transformatiefonds instellen. Het transformatiefonds heeft als doelstelling de ruimtelijk-economische winkelstructuur in het centrum van Almelo te versterken door het beschikbaar stellen van middelen voor concentratie van detailhandel en het stimuleren van herontwikkeling, functiewijziging en verbetering van de gebruiksmogelijkheden van leegstaand vastgoed. Een eerste outline is opgesteld.
  4. We hebben sinds 2019 via een pilot het autoverkeer teruggebracht de Grotestraat Noord (Oranjestraat - Hagengracht). Doel van de maatregel is een bijdrage te leveren aan een aantrekkelijke levendige binnenstad en het beperken van de leegstand in het kernwinkelgebied en in de Grotestraat Noord. Deze pilot is in 2020 geëvalueerd en verlengd tot het gereed komen van de gebiedsvisie in 2021.
  5. Sinds 1 april 2020 is de leegstandsverordening van kracht in de binnenstad om (structurele) leegstand van panden, niet zijnde woningen, terug te dringen. De leegstandsverordening verplicht eigenaren van leegstaande panden zich te melden zodra hun pand langer dan een half jaar leeg staat (na invoering van de leegstandsverordening). In het kader van de leegstandsverordening worden gesprekken gevoerd met de eigenaren.
  6. Samen met de Herstructureringsmaatschappij Overijssel is de gemeente gestart met het opstellen van een ontwikkelvisie Stadskade (het gebied tussen de bibliotheek, het Stadshuis en het Marktplein incl. Havenblok). Een groot deel van het vastgoed in dit gebied is gemeentelijk bezit (zoals bijvoorbeeld parkeergarage Stadsbaken, ANWB/Huis van Katoen, het Havenblok). De ontwikkelvisie is gepresenteerd aan het college en de haalbaarheid wordt in 2021 verder verkend.
  7. Eén van de speerpunten uit het DNA van de binnenstad is 'dichtbij': Almelo is kleinschalig en een familiestad. Bij een bezoek aan de binnenstad staat niet alleen het winkelen centraal, maar ook het beleven van de binnenstad in een combinatie met verblijven (recreëren, ontspannen). Bij de ontwikkelopgaven nemen we deze uitgangspunten mee.
  8. We investeren in het vergroenen van de openbare ruimte. Hierdoor wordt de binnenstad aantrekkelijker om in te wonen, winkelen en verblijven. Groen is immers gezond en belangrijk voor het klimaat. Het nodigt uit tot ontmoeting en beweging. Door de stichting bomenstad zijn een aantal projecten uitgevoerd in de openbare ruimte in de binnenstad, verder nemen we deze uitgangspunten mee in de ontwikkelopgaven binnenstad.
  9. In aanvulling op het stadsarrangement 2018-2019 hebben we met de provincie Overijssel een nieuw stadsarrangement gesloten. Samen met de provincie en partners in de stad zijn hiervoor projecten in beeld gebracht. Met het aanvullende stadsarrangement 2020 kunnen wij voor een bedrag van 200.000 euro aanvullende projecten realiseren op het gebied van uitstraling en kwaliteit van de binnenstad, Almelo Waterstad, duurzaamheid, de transformatieopgave en de zichtbaarheid van cultureel erfgoed.

PROGRAMMALIJN 2: Versterken Almelose DNA in de binnenstad.

  • We stellen een cultuurmakelaar aan om culturele partijen uit de stad en de omgeving te verbinden aan activiteiten in de binnenstad. Daarmee wordt de binnenstad als podium van de stad gestimuleerd .

Uitvoering in 2020:
Waar de stad van is zou de binnenstad meer van moeten zijn. Projecten en activiteiten moeten bijdragen aan de versterking van de zichtbaarheid van het DNA van Almelo. De binnenstad draagt het DNA van Almelo, de identiteit van de stad en de geschiedenis van de stad. De betekent dat bedrijven, verenigingen, instellingen, verhalen etc. uit de stad meer zichtbaar mogen worden in de binnenstad.

We hebben een cultuurmakelaar aangesteld om organisaties uit de binnenstad en de amateurverenigingen in Almelo en omgeving te verbinden aan activiteiten in de binnenstad . Daarmee wordt de binnenstad als podium van de stad gestimuleerd. In 2020 hebben de werkzaamheden van de cultuurmakelaar voor een deel ook bestaan uit het ondersteunen en hulp bieden aan culturele organisaties die geraakt zijn door de coronacrisis.

PROGRAMMALIJN 3,4: Versterken positie Noordwest Twente, Vermarkten en imago binnenstad

  • Wij hebben een enthousiaste werkgroep acquisitie in het leven geroepen. Samen met deze partners uit de stad gaan we actieve acquisitie inzetten wat moet leiden tot een compacte kern waar een je een compleet winkelrondje ervaart.
  • We stellen samen met partners een marketing en communicatieplan op. Meer en meer (binnen)steden zijn bezig zichzelf nadrukkelijker te positioneren en maken keuzes in aanbod, sfeer en marketing.

Uitvoering in 2020:
Communicatie is de vierde en belangrijke pijler van het programma binnenstad. We kunnen investeren in stenen, evenementen, transformatie, initiatieven etc., maar als de investeerder, regio inwoner, ondernemers etc. van niets weet, komen ze niet in beweging. Een sterke communicatie- en marketingstrategie is dus noodzakelijk om bezoekers, investeerders, ondernemers en bewoners te trekken. We hebben in 2020 het volgende gedaan en gaan hier ook in de toekomst meer op inzetten:

  1. Er is een werkgroep acquisitie in het leven geroepen, onder leiding van Start je Winkel. Samen met partners uit de stad wordt gewerkt aan onder andere een bidboek voor acquisitie franchise bedrijven
  2. De marketing en promotie van de binnenstad hebben we in 2020 vanwege corona moeten bijstellen. 2020 had in het teken moeten staan van de opening van Haven-Zuid en de viering van 600 jaar Almelo. Door corona zijn de meeste evenementen komen te vervallen.
  3. Samen met Centrum Almelo Actief (CAA) hebben we er echter voor gekozen om na de eerste lockdown een campagne op te zetten, om te laten zien dat we blij zijn dat de binnenstad weer mensen kon ontvangen en om het belang van kopen bij lokale ondernemers te onderstrepen. Dit is de campagne Almelo Loves You geworden.
  4. Vanuit Almelo Promotie is onder andere een fontein geplaatst in de Havenkom.

PROGRAMMALIJN 5: Samenwerking

  • We stimuleren de ontwikkeling van een bedrijven investerings-zone (BIZ) voor ondernemers en vastgoed in de binnenstad

Uitvoering in 2020:
Het programma Binnenstad zet nadrukkelijk veranderingen in gang op ruimtelijk en programmatisch vlak, maar daar horen ook organisatorische veranderingen bij. Daarvoor hebben we het volgende gedaan:

  1. Vanaf het voorjaar van 2020 is door Centrum Almelo Aktief (CAA), het GBTwente en de gemeente intensief gewerkt aan de invoering van de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Binnenstad per 1 januari 2021. Op 15 december 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de invoering van de Bedrijveninvesteringszone voor ondernemers. In 2021 vindt een officiële draagvlakmeting plaats onder ondernemers. Als een meerderheid van de ondernemers zich uitspreekt voor een BIZ, treedt deze met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2021 en komt de reclamebelasting te vervallen.
  2. In het najaar van 2020 is er weer een professionele centrummanager aangetrokken die ondernemers, gemeente en andere partijen in de binnenstad met elkaar verbindt, en die projecten en acties uitvoert ter versterking van de binnenstad.
Deze pagina is gebouwd op 07/19/2021 15:32:02 met de export van 07/19/2021 15:20:17