Jaarverantwoording 2020
portal

Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.7.2 Wat hebben we gedaan?

Activiteit: Omgevingsvisie:

  • Inventarisatie bestaand beleid
  • Stakeholder-analyse
  • Participatieproces
  • Hoofdopgaven/thema’s benoemen
  • Onderzoeken welke programma’s er moeten komen

Uitvoering 2020:
Ten behoeve van de Omgevingsvisie heeft een inventarisatie van beleid plaatsgevonden en is een stakeholderanalyse uitgevoerd. Het participatieproces is besproken met de raad en vastgesteld door het college. De hoofdthema’s zijn benoemd, in overleg met college en raad. De Omgevingsvisie is in september 2020 vastgesteld door de gemeenteraad.

Activiteit: Herijking bestaand beleid:

  • Inventarisatie bestaand beleid en regelgeving
  • Ingrediënten ophalen voor omgevingsplan

Uitvoering 2020:
Ten behoeve van de Omgevingsvisie en het omgevingsplan zijn de bestaande beleidsdocumenten geïnventariseerd. Hierbij is gekeken welke beleidsdocumenten het fysieke domein geheel raken en welke documenten deels van toepassing zijn. De beleidsdocumenten die de fysieke leefomgeving raken zijn van toepassing verklaard op de Omgevingsvisie. Gestart is met het beoordelen van de inhoud en de toepasbaarheid van dit beleid in het omgevingsplan. Daarnaast zijn de documenten gescand op integraliteit en actualiteit. Gelet op de grote hoeveelheid beleidsdocumenten, soms conflicterend met elkaar, zal dit proces ook in 2021 en 2022 doorgaan.
Naast inventarisatie en actualisatie van beleid moeten ook werkwijzen op basis van bestaand beleid Omgevingswet-proof gemaakt worden. In 2020 zijn we gestart om het onderdeel welstand Omgevingswet- proof te maken. Dit wordt in 2021 afgerond.

Activiteit: Omgevingsplan:

  • Gebiedskeuze voor te starten pilot
  • Uitvoeren pilot omgevingsplan
  • Start opstellen gemeente dekkend omgevingsplan

Uitvoering 2020:
In 2020 is een plan van aanpak voor het opstellen van een omgevingsplan gemaakt. Gekozen is om niet in één keer een omgevingsplan voor de gemeente op stellen maar te werken met deelgebieden. Hierbij is aangesloten bij de deelgebieden zoals deze zijn opgenomen in de Omgevingsvisie (Binnenstad, Wijken en Dorpen, Bedrijventerreinen en Buitengebied).
Op basis van deze keuze in deelgebieden heeft voor een deel van de Binnenstad een pilot omgevingsplan plaatsgevonden waarin we geproefd hebben aan het opstellen van een omgevingsplan met toepasbare regels.
In de pilot is ervaren hoeveel tijd het kost om een omgevingsplan op te stellen en is ervaring opgedaan met de andere manier van denken en werken onder de OW. Mede omdat het omgevingsplan veel meer is dan het stellen van juridische regels voor bouwen en gebruik. Na afloop van de pilot is er voor gekozen om het deelgebied dat voor de pilot is gebruikt verder uit te werken als Omgevingsplan als eerste fase van het gemeente brede Omgevingsplan.
Verder heeft in 2020 een eerste analyse plaatsgevonden van de “bruidsschat“ (bruidsschat: pakket van regels voor gemeenten om Rijksregels te vervangen). Deze analyse is nodig voor het stellen van regels in het omgevingsplan. D e uitkomsten van deze analyse worden meegenomen in het omgevingsplan.

Activiteit: Digitalisering / DSO:

  • Verdiepend onderzoek naar informatievoorziening
  • Gap analyse op de informatievoorziening
  • Road map ontwikkelen
  • Softwareleveranciers: gesprek en invloed
  • Nieuwe software aanschaffen en implementeren
  • Oude software uitfaseren

Uitvoering 2020:
In Almelo is afgelopen jaar de werking van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) getest met kleine delen content die worden voorbereid voor het hele stelsel. Er is (nog) niet met grote hoeveelheden content getest.
Het gaat hierbij vooral om de testen met het VTH systeem en toepasbare regels. Er heeft nog geen aanlevering plaatsgevonden vanuit de plansoftware (omgevingsplan).

  • Almelo kan juridische regels maken en annoteren. We hebben intussen de juiste software aangeschaft. De leverancier heeft aangegeven dat deze software continu in ontwikkeling is omdat het DSO zich doorontwikkeld. De software is succesvol technisch gekoppeld.
  • Om juridische regels zichtbaar te maken via de vergunningen-checker in het DSO, moeten toepasbare regels opgesteld worden in de software van de gemeente Almelo. Deze software is ook aangeschaft en succesvol gekoppeld aan het DSO. Het is gelukt om een eenvoudige toepasbare regel te maken, daarmee vragenbomen en vragenlijsten op te stellen voor de vergunningen-checker in het DSO en zo informatie op een eenvoudige manier aan de aanvrager beschikbaar te stellen.
  • In de pre-productie DSO zijn het afgelopen jaar meerdere test-vergunningen aangevraagd. Die aanvragen zijn goed in het zaaksysteem terecht gekomen en kunnen behandeld worden. De documenten die meegestuurd worden in de aanvraag worden op de juiste manier gearchiveerd. Dit onderdeel loopt goed.
  • Eind 2020 is de samenwerkingsfunctionaliteit succesvol technisch getest.

Activiteit: Participatie en communicatie:

  • Verdiepend onderzoek naar de juridische consequenties van participatie
  • Ontwikkelen participatieproces
  • Communicatie over de verandering en binnen de verandering

Uitvoering 2020:
Een verdiepend onderzoek naar de juridische consequenties van participatie is afgerond. De uitkomsten worden meegenomen in de verdere uitwerking van het onderdeel participatie.
Het participatieproces voor de omgevingsvisie is vastgesteld door het college en is uitgevoerd en afgerond in 2020. Voor het omgevingsplan wordt een afzonderlijk participatieproces ontworpen en ingericht. Dit stond gepland voor 2020 maar wordt uitgevoerd in 2021 omdat de voorbereidende werkzaamheden aan het omgevingsplan meer tijd in beslag nemen.
Eerste communicatie over de Omgevingsvisie heeft plaatsgevonden via de website. In 2020 is een strategisch communicatieplan opgesteld waarin aandacht wordt besteed aan zowel de interne als externe communicatie.

Activiteit: Dienstverlening, houding en gedrag:

  • Ontwikkelen van inhoudelijke kennis van wet- en regelgeving
  • Scheppen van leersituaties aan de hand van casussen
  • Spelsimulaties/serious gaming
  • Stimuleren van het samen leren
  • Bepalen van de kerncompetenties
  • Bijeenkomsten organiseren voor managers en bestuurders (woordvoerders overleg)
  • Één plan, één aanvraag, één vergunning: stakeholder-analyse, samen met ketenpartners droomdoel bepalen, klantreizen invoeren, serviceformule invoeren

Uitvoering 2020:

  • Ontwikkelen van inhoudelijke kennis van wet- en regelgeving

In 2020 is gewerkt aan een opleidingsplan waar het ontwikkelen van inhoudelijke kennis van wet- en regelgeving onderdeel van is. Samen met een groot aantal Twentse gemeenten en de Omgevingsdienst Twente is gewerkt aan een Europese aanbesteding van diverse opleidingen voor diverse doelgroepen. De aanbesteding wordt afgerond en uitgevoerd in 2021.

  • Scheppen van leersituaties aan de hand van casussen

Het uitgangspunt voor het programma Omgevingswet is ‘leren door te doen’ . In de pilot met betrekking tot het omgevingsplan - onderdeel binnenstad is samengewerkt met diverse disciplines om ervaring op te doen met de nieuwe denk- en werkwijze die nodig is om te komen tot een omgevingsplan. Daarnaast is het gezamenlijk en integraal werken aan de Omgevingsvisie in een leersituatie aan de orde geweest, waarbij volgens de uitgangspunten van de Omgevingswet is samengewerkt.
Er is gestart met deze integrale werkwijze, zowel aan de intaketafel als in de pilot omgevingstafel. Aan de hand van ingediende initiatieven van inwoners en/of bedrijven vindt bespreking plaats aan respectievelijk de intake- en de omgevingstafel. Periodiek worden deze besprekingen geëvalueerd, op basis waarvan het proces weer wordt bijgesteld. Op deze manier ontstaat een goed ontwikkelde werkwijze en doen we ervaring op met integrale samenwerking, intern en met ketenpartners .

  • Spelsimulaties/serious gaming

Dit is onderdeel van het opleidingsplan en wordt in 2021 opgepakt en uitgevoerd.

  • Samen leren

Zie toelichting bij activiteit ‘scheppen van leersituaties aan de hand van casussen’.

  • Bepalen van de kerncompetenties

Deze activiteit wordt in 2021 opgepakt.

  • Bijeenkomsten organiseren voor managers en bestuurders (woordvoerders overleg)

In januari heeft een bijeenkomst met de gemeenteraad plaatsgevonden over het Omgevingsplan. Er is aan de hand van casussen geoefend met de vraag: "Wat wil je regelen in het omgevingsplan en wat wil je regelen bij de vergunningverlening?". De raadsleden zijn betrokken geweest bij de avonden die georganiseerd zijn voor de inwoners in het kader van de Omgevingsvisie.

Met de betrokken managers zijn een aantal bijeenkomsten geweest over het opleidingsplan.

  • Eén plan, één aanvraag, één vergunning: stakeholder-analyse, samen met ketenpartners droomdoel bepalen, klantreizen invoeren, serviceformule invoeren

Dit onderdeel is gestart door het van start gaan van de intaketafel en onze pilot omgevingstafel. Daarnaast is in regionaal verband samen met andere gemeenten en ketenpartners begonnen met een regionale omgevingstafel. In 2020 is gewerkt aan de concretisering van de snelserviceformule. Aan de hand van een aantal concrete casussen is uitgewerkt wat er voor nodig is om voor enkelvoudige en eenvoudige aanvragen een vergunning binnen vijf werkdagen af te geven .

Deze pagina is gebouwd op 07/19/2021 15:32:02 met de export van 07/19/2021 15:20:17