2.1.4.2 Wat hebben we gedaan?
Aan de ambitie 'Samen maken we Almelo veiliger' wordt de komende jaren o.a. op de volgende manieren een bijdrage geleverd:
- We volgen snel en zichtbaar meldingen van overlast op.
- We ondersteunen het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving (schoon, heel en veilig).
- We controleren gebiedsgericht of inwoners en bedrijven strafrechtelijke en bestuursrechtelijke regels naleven.
- We lanceren een informatiecampagne hoe inwoners zelf kunnen bijdragen aan een veiliger buurt.
- We geven voorlichting hoe inwoners zelf een buurtpreventieteam kunnen starten.
- We stimuleren initiatieven van inwoners die hun straat, wijk of buurt veiliger willen maken.
- We willen de eerste diagnose verbeteren over de hulp die nodig is voor kwetsbare personen.
- We willen escalatie van overlastsituaties zoveel mogelijk voorkomen door een verbeterde samenwerking op het gebied van zorg en veiligheid.
- We investeren in (extra) toezichthouders die meer gebied- en probleemgericht gaan werken.
Uitvoering 2020:
De binnenstad van Almelo en verschillende parken zijn aangewezen als alcoholvrije zone. Politie en boa’s hebben hier actief op gehandhaafd. Ook kan politie nu preventief optreden tegen het gebruik van alcohol op straat vóórdat daadwerkelijk de openbare orde wordt aangetast.
We hebben ingezet op voorlichting, bewustwording en het vergroten van weerbaarheid. Zo hebben we samen met de woningcorporaties en politie een online bewustwordingscampagne gevoerd met het thema ‘Help hennepteelt de wijk uit!’ om inwoners bewust te maken en te stimuleren om vermoedens van hennepkwekerijen en drugslabs te melden. Vanwege de coronamaatregelen kon deze campagne alleen online gevoerd worden.
Ook hebben we voorbereidingen getroffen om integrale acties op te zetten in het kader van illegaal gokken en andersoortig strijdig gebruik van bestemmingsplannen. Vanwege de beperkingen rondom het corona-virus hebben we veelal onze geplande integrale acties moeten uitstellen.
We hebben ingezet op de integrale aanpak van illegale prostitutie die voor overlast zorgt en de openbare orde en het woon- en leefklimaat aantast. We hebben een handhavingsarrangement opgesteld welke is toegepast op verschillende dossiers waarbij verschillende bestuurlijke maatregelen zijn opgelegd.
Daarnaast hebben we regionaal geparticipeerd in het mensenhandel/illegale prostitutie overleg waar voornamelijk fenomenen en gemeente overstijgende groeperingen werden besproken. We hebben bijgedragen aan een regionaal bestuursrechtelijk handhavingskader van facilitators bij illegale prostitutie.
De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) is een instrument om de integriteit van de overheid te beschermen. Deze wet heeft tot doel duidelijkheid te verschaffen in welke gevallen de gemeente de Wet Bibob toepast. Dit voorkomt willekeur. In 2020 is het Bibob-beleid geactualiseerd. Met de inwerkingtreding van het nieuwe beleid zijn er belangrijke barrières opgeworpen in de strijd tegen ondermijning. De belangrijkste wijziging betreft een uitbreiding naar de terreinen vastgoed en zorg. Met deze actualisatie is het beleid weer toekomstbestendig, juridisch actueel en blijft de gemeente weerbaar tegen ongewilde facilitering van criminele activiteiten. Daarnaast hebben we ingezet op bewustwording en training van de ambtelijke organisatie.
In het voorjaar van 2020 zijn wij het gesprek aangegaan met de provincie om de samenwerking tussen de provincie en de Overijsselse gemeenten in de aanpak van ondermijning invulling te geven. Dit heeft geresulteerd in een Samenwerkingsagenda aanpak ondermijning in Overijssel . De meerwaarde die de provincie kan leveren aan deze bestaande samenwerking ligt op het gebied van kennis en expertise, in de ondersteuning bij complexe vraagstukken en met betrekking tot de uitwisseling van informatie en informatiebronnen. De aard van de samenwerking ziet op een praktische hands-on samenwerking.
In 2017 is het Meldpunt voor Loverboyproblematiek en Mensenhandel operationeel gegaan. In eerste instantie voor de gemeente Enschede, maar de behoefte is geuit om dit meldpunt uit te rollen in heel Twente. Daarnaast moet iedere gemeente op 1 januari 2022 een sluitende aanpak hebben voor de aanpak van mensenhandel. In 2020 is geïnvesteerd in de doorontwikkeling van het meldpunt naar een regionaal kennis- en expertisecentrum mensenhandel. Hier wordt zowel geïnvesteerd in het vergroten van kennis om loverboyproblematiek en mensenhandel eerder te signaleren, als het vergroten van de weerbaarheid van de doelgroep en hulp aan slachtoffers. Het kennis- en expertisecentrum zal worden onderbracht bij het Zorg- en Veiligheidshuis Twente.
Daarnaast is in 2020 in Almelo een plan van aanpak gemaakt voor de implementatie van de aanpak van mensenhandel, waarbij onder andere wordt geïnvesteerd in de aansluiting van het kennis- en expertisecentrum op de lokale zorgstructuur en hoe de lokale functionarissen optimaal kunnen functioneren bij de aanpak van dit thema. In 2020 heeft het meldpunt voor loverboyproblematiek en mensenhandel nog steeds gefunctioneerd.
In 2020 is gestart met het uitbreiden van het huidige aantal camera’s vanwege de ontwikkelingen en afronding van de binnenstad. Daarmee is een dekkend netwerk aan cameratoezicht in de binnenstad gerealiseerd inclusief de aanlooproutes. Het doel voor cameratoezicht in Almelo is en blijft:
- primair: handhaving van de openbare orde, inclusief het voorkomen van strafbare feiten, die invloed hebben op de orde en rust in de samenleving;
- secundair: efficiënte inzet van politie en andere diensten (boa’s, brandweer etc.), een preventieve werking, het bevorderen van het gevoel van veiligheid.
2020 was een bijzonder jaar, dat werd gedomineerd door corona en de maatregelen. Een jaar waarin een groot beroep is gedaan op de samenleving en waarin ook veel is gevraagd van de flexibiliteit en wendbaarheid
van team Veiligheid. Gevoelens van ongenoegen en onrust vertaalden zich onder andere in demonstraties tegen de corona-maatregelen of inwoners en ondernemers die zich niet aan de maatregelen houden. Binnen het team Veiligheid is alles in het werk gesteld om samen met de politie en onze boa’s de openbare orde te handhaven, deze waar nodig te herstellen en de verbinding met de samenleving te behouden. Ook hebben we ingezet om onduidelijkheden rondom de maatregelen bij onze inwoners en ondernemers zoveel mogelijk weg te nemen. Dit heeft er wel toe geleid dat een aantal taken vertraging hebben opgelopen of nog niet zijn opgepakt. Zoals het sluiten van een horecaconvenant, actualiseren van het integraal veiligheidsbeleid en het aanvullen/wijzigen van veiligheidsgerelateerde artikelen binnen de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In 2021 zullen we voor deze taken een inhaalslag maken.